Pieksämäen asematunnelin peruskorjauksesta ja päätöksenteosta

Asematunnelin remonttia käsiteltiin ensimmäisen kerran 2.5. valtuustossa. Pitkä ja rankka työpäivä takana, josta valtuustoseminaariin. Seminaarissa keskustelu oli varsin sekavaa, tunnelma kohosi, jokaisella omat faktat, oltiin kuin markkinoilla. Seminaari olisi pitänyt olla jo reilusti aiemmin, jotta jotain tolkkua päätöksentekoon olisi tullut. Ei ollut hyvät lähtökohdat valtuuston kokoukselle ja itselle tämä on kuin painajainen.

Päätöksenteosta valtuustossa. Meillä on yksi puolue, jolle käy kaikki. Meillä on valtuutettuja, jotka on lähtökohtaisesti oppositiossa koko ajan. Puolueet hajallaan. Haastava yhtälö päätöksenteolle. Nykyisin myös somekommentointi tuo oman lisänsä päätöksentekoon.

Toinen valtuusto aiheesta oli 23.5. Tunnelmaa riitti yhä. Juttua tuli taas laidasta laitaan. Surullista oli joidenkin valtuutettujen tökeröt puheenvuorot nuorista. Itselle tämä oli turha valtuusto, mutta kun esteellisyys- ja jääviysasioita ei kaikki valtuutetut olleet huomioineet niin uusi valtuusto piti pitää.

Asematunnelista on juttua riittänyt. Tunnelin kokonaiskustannukset ovat Pieksämäen kaupungin osalta 7,7 miljoonaa euroa. Nyt siis remontoidaan asematunneli, ei asemarakennusta tai laitureita. Kun matkustaja saapuu Pieksämäelle, niin hän yleisemmin vaihtaa junaa, rientää junasta toiseen junaan tai bussiin, ei hän erityisesti ehdi ihailemaan arkkitehtuuria, tuskin moni muukaan muistaa eri kaupunkien asematunneleita. Jos jää pidemmäksi aikaa, niin kaipaa kioskia tai ravintolaa, joita ei ole nytkään asemalla, eikä remontit näitä tuo vaan kysyntä, että on ihmisiä, jotka käyttää palveluja. Siisteys ja sotkuisuus on taas eri juttu, mikään ei pysy siistinä, jos hommat jää rempalleen. Nykyinen asemanseutu on häpeä meille, mutta se ei olisi vaatinut miljoonia vaan ryhtiä, että paikat pidetään kunnossa ja siistinä. Nykymeno kun on sotketaan ja särjetään kaikki.

Rautateihin satsataan, nykyään paljon kaupunkien euroja myös. Itärataan annettiin rahat aiemmin. Junat kulkee kuitenkin yhä harvemmin. Toivotaan, että junavuoroja lisätään jatkossa ei vähennetä. Esteettömyys on tärkeä näkökulma, mutta liikennettä on kohtuullisen vähän, kävellen tai pyöräillen tätä reittiä, verrattuna mitä projekti maksaa. Mutta asematunneliprojekti etenee ainakin valtuuston päätöksellä. Toivottavasti budjetissa ja aikataulussa pysytään. Itselle tämä ei ollut niitä hankkeita, joiden takia yöunet menisi.

Pieksämäen Lehti kirjoitti luottamuksesta. Itselle asiat on tärkeitä. Pyritään hoitamaan eteen tulevia asioita yksi kerrallaan. Pohditaan ja arvioidaan oma mielipide esityslistoilla oleviin pykäliin. Asioita pyritään viemään eteenpäin myös kuntalais- ja valtuustoaloittein. Joskus onnistuu, joskus ei, näin demokratia toimii. Kuntapäätöksenteko on takkuista kunnissa yleensäkin, ei Pieksämäki ole poikkeus, Useissa kunnissa valtuuston kokous kestää tunteja ja puheenvuoroja on runsaasti. Viime valtuustossa pidettiin puheenvuoro, että ei pyritä päättämään valtuustoa turhaan lopettamalla puheenvuorot ennen aikojaan, tähän itsekin kiinnittänyt huomiota. Annetaan puheenvuoroja kaikille, ei pyritä rajoittamaan niitä. Useimmin äänessä on kriitikot, puolestapuhujat vähissä. Ei viitsitä vai kehdata puolustaa omaa kantaa.

Kaupunginjohtaja kehui kaupungin taloutta, ei se huonoin olekaan, mutta jos talous on hyvä tarkoittaako se, ettei säästölistoja tehdä muutamaan vuoteen. Jos talous on hyvä, paljonko velkaa on vielä vara ottaa? Hetki sitten investointeja pyrittiin hillitsemään. Nyt oli kaksi miljoonaprojektia yhdessä kokouksessa, kun toimistotalohankettakin käsiteltiin. Se hämmästyttää tämä yhtäkkinen muutos, velkaa pyritään vaan ottamaan lisää. Nämä kaksi kun ei ole niitä vetovoimahankkeita, jotka toisivat pysyvää työtä tai uusia kuntalaisia.

Mutta kaikesta huolimatta hyvää kesää kaikille. Pieksämäellä tehdään hyvää joka päivä. Käydään paikallisissa tapahtumissa, torilla kahvilla, kylilläkin tapahtuu paljon.

Risto Mykkänen (vas.)

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut