Pankkitietoja urkkivat huijarit jälleen liikkeellä – poliisi tai pankit eivät koskaan kysele pankkitunnuksia puhelimessa

Kuvituskuva. Anton Soinne
Kari-Pekka Issakainen

Kari-Pekka Issakainen

Poliisi varoittaa jälleen pankkitietoja urkkivista huijareista. Torstaina poliisin tietoon oli tullut Itä-Suomessa jälleen tapaus, jossa asianomistajaa oli huijattu luovuttamaan pankkitunnukset, joilla oli tehty oikeudettomia pankkitoimia huomattavalla summalla.

Poliisi muistuttaa edelleen, että pankkitunnuksia ei tule antaa kenellekään puhelimessa, sähköpostilla tai tekstiviestillä. Torstaiaamuna ilmi tulleessa tapauksessa oli asianomistaja saanut ensin puhelun pankin nimissä ja asianomistajalle oli annettu puhelinnero, jonne häntä pyydettiin soittamaan.

Asianomistaja oli soittanut pyydettyyn numeroon ja siellä oli vastannut henkilö, joka oli esiintynyt pankin valvomon poliisina. Huijari oli esittänyt huolen asianomistajan pankin tilillä olevista varoista ja niiden säilymisen varmistamiseksi hän oli pyytänyt asianomistajalta pankkitunnukset. Asianomistaja oli antanut pankkitunnuksensa ja sen jälkeen pankkitunnuksilla oli tehty oikeudettomia pankkitoimia huomattavan rahasumman edestä.

– Huijarit näyttävät jälleen aktivoituneen, joten nyt on syytä olla tarkkana ja varoittaa ikääntyneitä läheisiä ja tuttavia näistä huijareista ja heidän menettelytavoistaan. Poliisi tai muut viranomaiset tai pankit eivät koskaan kysele pankkitunnuksia puhelimessa, sähköpostilla tai tekstiviestillä, poliisin tiedotteessa todetaan.

Mikäli sinuun ollaan yhteydessä ja sinulta pyydetään pankkitunnuksia, niin älä anna niitä ja ilmoita tapauksesta poliisille. Älä koskaan soita puhelimessa sinulle annettuun numeroon vaan kysy mistä poliisilaitoksesta tai pankista soittaja on ja soita takaisin poliisilaitoksen vaihteen tai pankin vaihteen kautta. Mikäli satut luovuttamaan pankkitunnukset ja epäilet huijausta, niin ole välittömästi yhteydessä omaan pankkisi ja sen jälkeen hätäkeskukseen numeroon 112.

Kommentoi