Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Joulukaupasta potkua omalle paikkakunnalle

Joulukauppa alkaa Pieksämäellä toden teolla tänään lauantaina kun perinteiset Joulukauden avajaiset käynnistävät joulusesongin. Pieksä ry:n järjestämä tapahtuma alkaa jo aamupäivällä ja huipentuu iltapäivällä Vuoden pieksämäkeläisen julkistamiseen. Joulukauden avaus lepää vahvoilla harteilla, sillä paikalla ovat ainakin joulupukki sekä hiihtäjälegenda Juha Mieto.

Joulukaupasta odotetaan joka vuosi kaupallista huipentumaa paikallisille yrittäjille ja koko elinkeinoelämälle. Toki joulukauppa on aikaistunut entisestä, sillä aikaisemmin joulukauppa käynnistyi kunnolla vasta itsenäisyyspäivän aikoihin kun ihmiset olivat saaneet veronpalautukset. Nyt erilaisia kampanjatarjouksia haetaan jo marraskuussa ja kunnolla joulukauppa tärähtää käyntiin viikon kuluttua perjantaina vietettävän Black Fridayn, eli mustan perjantain myötä. Mutta vaikka joulukaupan käynnistyminen on aikaistunut marraskuulle, niin joulukuu edelleen selkeästi suurin myyntikuukausi. Kaupan liiton mukaan joulukuun myynti kasvaa vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna noin viidenneksen.

Vaikka joulukaupan käynnistyminen on aikaistunut marraskuulle, niin joulukuu edelleen selkeästi suurin myyntikuukausi.

Esimerkiksi viime vuonna koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti joulukuussa oli Tilastokeskuksen mukaan runsas 5,2 miljardia euroa, eli 1 150 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15–85-vuotiasta kohti. Kotitaloutta kohti joulukuun myynti oli noin 1 880 euroa.

Varsinkin erikoiskaupalle joulukaupan onnistuminen on lähes elintärkeää. Viimeiset vuodet ovat muutenkin olleet hyvin vaikeita kaupan alan yrityksille ja esimerkiksi koronavuodet ovat vieneet asiakkaita sekä samalla myös tulovirtaa. Venäjän aloitettua Ukrainan sodan inflaatio Suomessa on päässyt kunnolla laukalle ja yleinen hintatason nousu näkyy kaikkialla. Ihmiset miettivät entistä tarkemmin omaa kuluttamistaan ja mihin vähenevät varat suunnataan.

Vaikka joulusesonki käynnistyy alennusmyynneillä, niin joulukauppaa tehdään yleisesti ottaen normaalihinnoilla. Käytännössä mustan perjantain kaltaiset kampanjat ovat markkinointikampanjoita, joiden tehtävänä on houkutella asiakkaita. Ne ovat yleensä huolellisesti suunniteltuja ja pitkään valmisteltuja. Alennuksilla tyhjennetään varastoja ja tehdään samalla tilaa seuraavan sesongin tuotteille.

Erikoiskauppa ja varsinkin urheiluvälinekauppa on erittäin sääriippuvaista. Suksikauppa luistaa huonosti jos ei ole lunta ja toppavaateet menevät heikosti kaupaksi jos ei ole kunnon pakkasia. Monesti yritykset aloittavat alennusmyynnit ennakoitua aikaisemmin jos alkaa näyttämään, etteivät sesonkituotteet mene kaupaksi huonojen sääolon vuoksi.

Pieksämäkeläisten kannattaa muistaa, että keskittämällä jouluostokset oman kaupungin yrityksiin he samalla lisäävät paikkakunnan elinvoimaa.