Pääkirjoitus Kypärä päähän jokaiselle pyöräilijälle

Polkupyöräkypärä alkaa olemaan jo vakiovaruste yhä useamman polkupyöräilijän päässä. Mutta ei kuitenkaan aivan kaikkien, joten valitustyölle riittää edelleen sarkaa. Liikenneturvan seurantojen mukaan puolet pyöräilijöistä käyttää kypärää. Puolet pyöräilijöistä on siis edelleen käyttämättä kypärää.

Liikenneturva tarkkailee vuosittain turvavarusteiden, kuten pyöräilykypärän käyttöä liikenteessä. Polkupyöräkypärän käyttöä on yleistynyt koko 2000-luvun. Esimerkiksi vielä 20 vuotta sitten kypärää käytti ainoastaan 21 prosenttia pyöräilijöistä.

Edes pieni pelko maksettavaksi koituvan sakon mahdollisuudesta auttaisi monia muistamaan pyöräilykypärän olemassaolon.

Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. Säännös on suositusluoteinen, eikä ilman kypärää ajamisesta rangaista. Tieliikennelaissa oleva ilmaisu ”yleensä” tarkoittaa, että laki ei velvoita käyttämään pyöräilykypärää.

Pyöräilykypärän käyttö kääntyisi varmuudella kasvuun jos se olisi tieliikennelaissa pakolliseksi säädetty. Edes pieni pelko maksettavaksi koituvan sakon mahdollisuudesta auttaisi monia muistamaan pyöräilykypärän olemassaolon.

Jostain kumman syystä polkupyöräkypärän käyttö koetaan edelleenkin vastenmieliseksi, vaikka sitä käyttämällä voitaisiin ehkäistä tai vähintään lieventää päävammoja onnettomuuden kohdatessa. Kypärää kannattaa pitää myös sähköpotkulaudalla ajaessa tai esimerkiksi skeitatessa.

Esimerkin voima on valta myös polkupyöräkypärän käytössä. Lapset kyllä oppivat käyttämään kypärää, jos aikuisetkin muistavat sitä käyttää.

Lue lisää aiheesta