Mielipide | Soterahat sijoittajille!

Perusturvalautakunta teki taas kuohuttavan päätöksen 19.1. Avaan sitä hieman omasta vinkkelistäni.

Meillä päättäjillä (minulla ainakin) oli tieto, että Covid-19 -rokotukset hoituvat omin voimin. Sitten 14.1. esityslistalla olikin ihan toinen tieto. Oli järjestetty kilpailutus rokottamisesta. Syitä ei esityslistalla ollut eikä niitä oikein halunnut tai osannut avata tulosaluejohtajakaan. Sain kuvan, että henkilöstöä ei ole riittävästi. Toki se on hyvä syy, mutta olisi luullut, että johtoportaassa olisi osattu varautua asiaan.

Emme saaneet selvää, että mitä vaihtoehtoja on käyty läpi. Lukuunottamatta joitain eläkeläisten kutsumisia ja muita venymisiä. Lautakunnan jäsenten tiedossa oli, että rokotusavuksi oli tarjoutunut ihmisiä, joille ei oltu vaivauduttu vastaamaan, ja ihmisiä, jotka olisivat voineet ottaa lisähommia iltaisin ja viikonloppuisin. Kokousta seuranneella viikolla kävi sentään ilmi, että parin työterveyshuollon kanssa oli tehty soppari, jossa valtion tuki ohjataan näille toimijoille ja he rokottavat sillä rahalla työterveysasiakkaitaan.

Muitakin, kuin työterveys, tapoja järjestää rokotuksia on käytetty eri puolilla Suomea. Jopa sellaisia, joissa työntekijöille maksetaan korvaus jokaisesta rokotetusta! Valtio maksaa kunnille jokaisesta rokotuskerrasta rahaa. Viime vuonna 10 euroa ja tänä vuonna 16 euroa per rokotus. Tiedän, että viime vuonna mm. pääkaupunkiseudulla paukkui 5 euroa/rokotus lisäpalkkiota. Se alkaa tuntua lompsassa jos tunnissa ehtii vaikka 10-15 asiakasta rokottaa! Vuokratyö on ollut käytössä myös.

Mielestäni viikonloppuina, iltoina tai vapailla rokotustöihin haluavia hoitajia voi palkata myös keikkasoppareilla, joissa maksetaan hoitajalle palkan lisäksi valtionapu. Rokottajalle kun tarjoaa normipalkan lisäksi kahdeksan (16 euroa jaettuna työparien kesken), niin tuntipalkka on äkkiä kolminumeroinen! Ihan satavarmasti olisi Pieksämäeltä ja lähikunnista löytynyt hoitajia keikkatöihin oman päätyön ohessa. Rokotuksen on näet saanut antaa 23.12. alkaen myös riittävän lääkehoidon osaamisen ja koulutuksen omaava lähihoitaja, perushoitaja ja laboratoriohoitaja.

Äänestimme lähes yksimielisesti, että selvitetään asiat kunnolla ennen kuin kipataan rahaa yksityisille terveysjäteille. Tarvittaessa lautakunnan puheenjohtaja voi kutsua erillisen kokouksen koolle asiaa ratkomaan. Viikkoa myöhemmin kuitenkin perusturvajohtaja käveli päätöksen yli ja solmi suorahankintasopimuksen Pihlajalinna Oy:n kanssa. Demokratian riemuvoitto kuntalaisten rahankäytössä.

Ihan satavarmasti olisi Pieksämäeltä ja lähikunnista löytynyt hoitajia keikkatöihin oman päätyön ohessa.

Asian valmistelu oli siis ala-arvoista, mistä kertoo myös tämä kohta pykälätekstissä: “Rokottaminen tapahtuu… …pääterveysasemalla ja sivuterveysasemilla (Virtasalmi, Jäppilä, Naarajärvi)...” - tällaisia sivuterveysasemia kun ei ole olemassakaan!

Miten mitataan viranhaltijain virkavastuu jos asiat kriisiytyvät näin, että vain yksityinen sotejätti voi pelastaa?

Vai onko syy meissä päättäjissä, joiden päätöksiä ei tarvitse kuitenkaan noudattaa?

Esa Annala (vas.)