Mielipide | Varkaus ei nouse Itäradan junaan

Pieksämäen vanha valtuusto jätti itäradan pöydälle ja näin ollen siirsi päätöksen uudelle valtuustolle, hyvä niin.

Syyskuussa Itärata oli uuden valtuuston esityslistalla yhtään paremmin valmistelematta ja yhden äänen enemmistöllä lähdettiin mukaan.

Varkauden vanha valtuusto oli toukokuussa yksimielisesti Itäradan takana, mutta päätös olikin voimakkaasti ehdollinen: mukaan lähteminen edellyttää maksuosuuksien neuvottelemista Varkaudelle selkeästi edullisemmaksi. Varkauden maksuosuus olisi ollut 75 euroa per asukas kun esimerkiksi Kouvolan on vain 58 ja Pieksämäen suhteettoman kova 97 euroa!

Varkaudessa Itärata Oy puntaroitiin syksyn aikana apulaiskaupunginjohtajan toimesta uudelleen ja Varkauden kaupunginhallitus esitti nyt yksimielisesti valtuustolle liukenemista koko Itärata hankkeesta, koska eivät löydä hankkeesta euroja vastaavia hyötyjä. Varkaus asetti oman kuntataloutensa edelle Porvoon ja Kouvolan aluepolitiikan sekä työssäkäyntialueen laajenemisen. Lopulta Varkauden valtuusto päätti irtaantua Itäradasta hyötyjen puutteessa.

Pieksämäen uudelle valtuustolle Itärata tosiaan tuotiin entisenlaisena ilman uusia näkökulmia tai edullisemmaksi neuvoteltuja maksuosuuksia. Viranhaltijoilta jäi myös kertomatta, että tosiasiassa Varkaus ei ollutkaan enää hankkeeseen sitoutunut valtuuston alkuperäisellä päätöksellään. Pieksämäen uudelle valtuustollehan kerrottiin, että yhtiön maksuosuuksia ei ole enää mahdollista avata ja näin ollen Varkauden ehto on realisoitunut, koska maksuosuuksia ei kohtuullistettu. Jos meille kerrottiin aikanaan, ettei Varkaus ole hankkeeseen sitoutunut tai se on vähintäänkin epävarmaa, niin mahdollisesti ei olisi mennyt Itärata läpi Pieksämäelläkään valtuustosalissa. Taustalta myös supistiin Itäradan helpottavan DIAK:n neuvotteluja mutta DIAK lähti. Nyt Vaalijalan kuntayhtymä rakoilee Kuopiosta käsin. Myös kiristettiin koko hankkeen kaatuvan jos Pieksämäki ei lähdekään mukaan ja maakunta pöydissä tulee olemaan vaikeaa. Se aasin hattu on nyt Varkauden päättäjillä.

Toivoa sopii, että kaikki hankkeen puolustajat ymmärtävät, että tämä 1,7 miljoonaa euroa on pelkkä starttiraha ja että mikäli itse rataa alettaisiin suunnittelemaan vuosikymmenien päähän, niin se on kokonaan eri hanke ja tämän hetken tietojen mukaan Pieksämäen tulisi sijoittaa myös tähän rakennushankkeeseen kymmeniä miljoonia euroja tai muussa tapauksessa tälle starttirahalle käy kuten Lundenin miljoonan piirustuksille: kaikki meni. Niitä kymmeniä miljoonia Pieksämäellä ei ole nyt eikä tulevaisuudessa ja Pieksämäen hyödyt olisi varmasti paremmat jos tuo raha sijoitettaisiin elinkeinonelämän kehittämiseen.

Itärata tulee ottaa uusien tietojen valossa valtuuston käsittelyyn.