Kolumni: Mustan perjantain voimalla valkoiseen jouluun

Kari-Pekka Issakainen

Kari-Pekka Issakainen

Jouluun ei ole enää kovin pitkä aika. Kuukauden kuluttua se alkaa olemaan jo ohi. Onneksi sitä ehtii tässä vielä odottamaan muutaman viikon, valmistautumaan ja varustautumaan. Sillä ilman kunnollista odottamista joulu ei tuntuisi joululta.

Jotenkin tuntuu, että joulunodotus ainakin kaupoissa alkaa vuosi vuodelta aikaisemmin. Ei se ehkä tainnut olla vielä ihan elokuun loppua, mutta kuitenkin jo heti syyskuun puolella sen alkoi näkemään kaupoissa. Joulun tulemisen.

Hyllyjä ryhdyttiin silloin pikku hiljaa tyhjentämään ja siirtämään niitä uusille sekä ottavammille paikoille. Eikä siitä mennyt enää kauankaan kun ensimmäiset joulusuklaat olivat jo hyllyssä odottamassa ottajaansa. Samaan aikaan sitkeimmät kävivät vielä ostoksilla hyvinkin kesävermeissään, eli lähes paitahihaisillaan.

Nyt joulusesonkia eletään jo täyttä päätä ja vauhti vain kiihtyy joulukuuta kohti elettäessä. Joululaulut eivät vielä soi taukoamatta kauppojen kaiuttimista, mutta niidenkin aika tulee nopeammin kuin ehdimme kunnolla edes kissaa sanomaan.

Takavuosina joulusesonki pyörähti kunnolla käyntiin veronpalautusten maksamisen myötä itsenäisyyspäivän jälkeen. Veronpalautuskäytännön uudistuksen jälkeen joulukaupan käynnistyminen on muuttunut. Suomessakin joulukaupan käynnistää nykyisin viimeistään musta perjantai, eli Black Friday. Se on kiitospäivän jälkeinen päivä, eli marraskuun neljännen torstain jälkeinen perjantai, jota pidetään Yhdysvalloissa kauppojen joulusesongin avauksena. Atlantin takana Black Friday on kaupoille vuoden suurin yksittäinen ostospäivä, jolloin tuotteita myydään alennettuun hintaan.

Eli huomenna heti ostoksille jos mielii ehtiä hankkimaan joululahjoja alennettuun hintaan. Mustan perjantain ensimmäiset tarjoukset tulivat Suomeen vuonna 2007 ja viimeisen puolenkymmenen vuoden aikana se on tehnyt läpimurtonsa kuluttajien keskuudessa. Käytännössä musta perjantai on venynyt koko viikon kestäväksi tapahtumaksi, joka huipentuu ensi maanantaina vietettävään Cyber Mondayhin (kybermaanantai), joka on Yhdysvalloissa kiitospäivän jälkeinen maanantai. Se on mustan perjantain jatkoksi kehitetty alennusmyyntipäivä, joka painottuu verkkokauppaan.

Joulukaupan ennakoidaan kasvavan verrattuna viime vuoteen. Kaupan liiton jäsenkyselyn mukaan 29 prosenttia kaupoista odottaa joulumyynnin kasvavan viime vuoteen verrattuna ja 13 prosenttia ennakoi sen pienenevän. Yli neljäsosa kaupoista ennakoi joulukaupan aikaistuvan muun muassa Black Fridayn yhteyteen. Se siirtää joulumyyntiä jonkin verran marraskuun puolelle. Myös erilaiset muut kampanjat ja sesongit hajauttavat kauppaa ympäri vuoden.

Joulukuu on kaikesta huolimatta edelleen ehdottomasti kaikkein tärkein myyntikuukausi suomalaiselle kaupalle. Joulukuun myynti kasvaa koko vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna noin viidenneksen. Varsinkin monelle erikoiskaupan alalle joulumyynnin onnistuminen on äärimmäisen tärkeää.

Sesonkivalot ovat valaisseet pimeää jo lokakuusta lähtien. Kohta ehtivimmät kantavat jo joulukuusen sisään luomaan joulun tunnelmaa. Joulu on edelleen kerran vuodessa, mutta se vain kestää kauemmin kuin aikaisemmin.

Kommentoi