Pääkirjoitus: Sanomalehti pitää pintansa muutoksessa

Sanomalehtien loppua on uumoiltu jo vuosikymmeniä. Näin ei ole päässyt tapahtumaan ja myös tutkimustulokset puhuvat kaikkea muuta kuin printtimedian päättymistä. Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mittauksen mukaan peräti 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Tutkimuksen mukaan sanomalehtien lukeminen on myös hyvin tasapuolista: eri ikäisistä suomalaisista sanomalehdet tavoittavat 91-97 prosenttia, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevistä 91-99 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 95-98 prosenttia.

Sekä painettua että digitaalista sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena lehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista ja pelkästään painettuna 423 000 suomalaista.

Myös Pieksämäen Lehti on selvinnyt varsin hyvin mediamurroksen keskellä. Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan jokainen Pieksämäen Lehti tavoittaa 14 300 lukijaa. Lehden kokonaistavoitettavuus on 21 000 lukijaa ja se on enemmän kuin Pieksämäellä on asukkaita. Paikallisille uutisille on tarvetta ja tilausta.

Vaikka perinteinen printtilehti on pitänyt hyvin pintansa muutosten keskellä, niin digitaalisten sisältöjen ja sähköisten palvelujen osuus lisääntyy jatkuvasti. Käytännössä se tarkoittaa, että tilaajat voivat lukea uutisia kaikissa olosuhteissa ja heille sopivana ajankohtana.

Kommentoi