Mielipide: Itäradasta ei ole meille hyötyä

Kuvituskuva. Toni Forssell

Ilkka Seppä

Itäradan nimellä kulkevan hankkeen perustana on raideyhteyksien järjestäminen Helsingin, Porvoon ja Kouvolan kesken.

Ilman keskeisiä perusteluja on Väylävirasto ryhtynyt keräämään rahoitusta tämän hankkeen suunnitteluun Savon ja Karjalan radan varrella olevilta maakunnilta, kaupungeilta ja kunnilta.

Pieksämäen kaupunki ei ole toistaiseksi tähän rahastukseen suostunut. Tänään maanantaina kaupunginvaltuusto joutuu tekemään 1,7 miljoonan euron kokoisesta panostuksesta päätöksen. Monelta taholta tulevan painostuksen alla. Tai toteaako se keräysjunan jo menneen.

Savon radalle hankkeen vaikutus on käytännössä vähäinen. Pieksämäelle olematon. Paitsi rahallisesti.

Kun hanketta perustellaan matka-ajan 10-15 minuutin nopeutuksella, maksaa yksi minuutti pieksämäkeläisille yli 100.000 euroa. Eikä välttämättä sekään riitä. Piikki jää osakkuuden myötä auki.

Todellisuudessa heikkokuntoiset rataosuudet nielaisevat tällaisen ajan lyhennyksen useimmiten. Nykyisilläkin aikatauluilla ollaan helposti myöhässä.

Itärata-hankkeen heikkous on se, ettei siihen sisälly nykyratojen parantamista. Lahden kautta kulkeva nykyinen yhteys ei pysty heikkojen rataosuuksien takia matka-aikaa nopeuttamaan. Vasta investoinnit Savon radan parannustöihin antaisi mahdollisuuden täyshyödyn saavuttamiselle.

Pieksämäki on poikkeus. Uskaltaako se sitä olla. Risteysasemana sillä on kaksi ns. pääratayhteyttä Helsinkiin. Jyväskylä-Tampere ja Mikkeli-Kouvola, kun muilla vain yksi. Kumpi reitti kehittyy paremmin tuossa 36 vuodessa, kumpaan kaupungin tulisi panostaa. Ratkaisu ei ole valtuustolle helppo.

Itärajan oikaisun tavoitteena on helpottaa Helsingin laajenemista itään. Esteenä on ollut vastahakoinen naapurikunta. Helsinki tarvitsisi asukkailleen Porvoosta asuntoja ja Kouvolasta ”pendelöiviä” työntekijöitä. Nopeat rautatieyhteydet näiden paikkakuntien välille on hankkeen perusta. Ei savolaisten tai karjalaisten yhteyksien nopeuttaminen Seutulan lentokentälle.

Siksi on käsittämätöntä, että hankkeen suunnitteluun kerätään rahaa itäisistä maakunnista. Helsinki esimerkiksi maksaa tästä vain 4 miljoonaa euroa, kun Mikkelinkin osuus on liki 3 miljoonaa.

Pieksämäen pitäisi ratkaista maanantaina, lähettääkö se kaupunkilaisten 1,7 miljoonaa veroeuroa etelän vauraille väkirikkaille seuduille. Vaikka tähän asti kaupunkimme on valittanut köyhyyttään.

radan vakioasiakas

Kommentoi