Mielipide: Sote-uudistus asiakkaan hyväksi?

Mervi Eskelinen

Väestö ikääntyy, terveys- ja arjen haasteet lisääntyvät. Tarvitsemme entistä enemmän toimivia palveluita asiakkaan hyväksi. Kuitenkin sote-uudistus vahvasti ylläpitää hallintokoneistoa, vieläkin luukuttaa asiakasta eikä ratkaise perusongelmia. Ihmiset eivät saa laadukkaampaa tai nopeampaa apua joutuessaan sote-verkkoon. On esitetty sote-kaavioita, jotka jo vilkaisulla nostattavat hien pintaan. Ihminen unohtuu. Keskiössä tulee olla tasapuolinen terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistäminen.

Valitettavasti sote-uudistus on liian raskas ja byrokraattinen, yhä. Moni sote-palvelun tarvitsija tuo esille palveluun pääsemisen hitauden. Uudistuksessa sähköisen yhteydenoton seurauksena saa mahdollisesti fyysisen lääkäriajan. Lääkäri konsultoi tarvittaessa erikoislääkäriä ja vastuutyöntekijä nimetään. Toimenpiteen esimerkiksi leikkaushoitojakson jälkeen huolehditaan kotiutus ja kuntoutus. Myös asiakkaan muut elämän tarvealueet esimerkiksi yksinhuoltajan lasten hoitoon liittyvät asiat turvataan.

Mikä yllä mainitussa on asiakkaan hoitoon pääsyssä ja hoidossa uutta ja ihmeellistä? Nykyisinkin pyritään yllä mainittuun mutta ei ole onnistunut. Tarvitsemme uudistusta, joka huomioi apua tarvitsevan ihmisen. Keskeistä on suunnata resursseja hoitoon pääsyn sujuvuuteen, erityisesti auttaviin käsiin, tukeviin sidospalveluihin, niiden toimivuuteen ja laadukkuuteen. Tulevissa sotevaaleissa on tärkeää huomioida sotealan osaajat huolehtimaan, että sote-uudistuksesta ei tule susi asiakkaalle.

sairaanhoitaja (sisätauti-kirurginen), terveydenhuollon maisteri (terveydenhuollon hallinto) ja ammatillinen opettaja.

Kommentoi