Mielipide: Pieksämäen kouluihin maksuton aamupala

Kuvituskuva. Krista Lihvonen

Sanna-Maarit Huotari Katja Väistö Else Kovanen Päivi Koukonen Esa Annala Risto Mykkänen

Aamupala on päivän tärkein ateria. Hyvä aamupala antaa energiaa aamupäivään ja pitää nälän loitolla lounaaseen asti. Se myös virkistää yön jäljiltä. Aamupala ja koululounas antavat puhtia koulutyöhön, tutuista asioista on hyvä muistuttaa meitä kaikkia aina välillä.

Päätä särkee, ajatus ei kulje, keskittyminen herpaantuu tämän tästä ja väsyttääkin armottomasti; varmasti tuttu tunne jokaiselle ainakin silloin tällöin. Syy voi löytyä arkipäivän aikaisesta ruokailusta: onko aamiainen jäänyt väliin tai kuitattu naposteltavilla tai jopa makeisilla. Energiajuoma koulumatkalla ei kuitenkaan korvaa monipuolista aamupalaa, piristävä vaikutus kuittaantuu hetkessä väsähtämisenä.

Tavoitteena on kuitenkin, että lapset ja nuoret syövät joka päivä monipuolisesti ja täysipainoisesti. Tehokas oppiminen ja jaksaminen koulutyössä edellyttävät ravitsevia aterioita ja palauttavia taukoja koulutyön lomassa, joten aterioiden väliin jättämisen seuraukset on hyvä tunnistaa.

Aamupalan tarkoituksena on kannustaa opiskelijoita aloittamaan opiskelupäivä syömällä terveellinen ja ravitseva aamiainen ja sitä kautta saamaan lisää jaksamista koulupäivään. Lisäksi maksuton aamiainen tukee terveyden tasa-arvoa, kuten koulu- ja oppilaitoslounaskin tarjoamalla kaikille oppilaille ruokailumahdollisuuden perhetaustasta riippumatta. Opettajilla on kokemusta, että osa lapsista ei saa riittävästi syödäkseen kotona.

Kouluissa voidaan aamupalatarjoilun lisäksi kohdata lapsia ja ehkäistä syrjäytymistä.

Yhteinen aamuhetki ei ole pelkän nälän taltuttamisen vuoksi. Kouluissa halutaan myös kohdata lapsia ja keskustella yhdessä, miten heillä menee.

Jutellaan lasten kanssa heille tärkeistä asioista. Sitä kautta voimme löytää syrjäytymisvaarassa olevia tai lapsia, joilla on muita haasteita. Aamupalan yhteydessä voisi myös pelata lautapelejä tai tehdä läksyjä.

Aikuisten asenteet ja suhtautuminen kouluruokaan vaikuttavat merkittävästi lasten ja nuorten koulu- ja oppilaitosruokailun arvostamiseen ja koulussa syömiseen. Useissa kunnissa on huomattu, että kun vanhemmille annetaan mahdollisuus tutustua kouluruokailuun, olla aamiaisella mukana ja että heidät otetaan mukaan kehittämistyöhön, voidaan vanhoja ennakkoluuloja purkaa ja luoda myönteistä ruokailmapiiriä kouluihin. Aamupalan tarjoamisessa ei ole kyse suurista summista. Kuluja tulee vain elintarvikkeista, sillä ruokalan työntekijät voivat tehdä aamupalan muiden töiden ohessa.

Satsaus laadukkaaseen aamupalaan ja lounaaseen on samalla satsaus lasten ja nuorten terveyteen, hyvinvointiin ja oppimiseen. Mitäpä jos koulu- ja opiskelupäivän aterioinnille annettaisiin sille kuuluva arvo, ja kannustetaan lapsia ja nuoria syömään ravitseva ja maittava aamupala ja koululounas joka päivä.

Kirjoittajat ovat vasemmistoliiton listalla olevia kuntavaaliehdokkaita Pieksämäellä.

Kommentoi