Mielipide: Hallintosäännönmukaisuutta

Kuvituskuva. Jaana Virtanen

Esa Annala

Virkanimitykset ovat herättäneet kovaa keskustelua. Pieksämäen lehtikin on ottanut selvän kannan asiaan.

Jostain syystä samanlaista keskustelua ei synnyttänyt johtavan ylilääkärin kelpoisuuksien muuttaminen tai taannoin Kerttulan johtajaksi silloisen vt-tulosaluejohtajan valitsema hakija, joka ei täyttänyt kelpoisuusehtoja, vaikka tästä huomautettiin eriävässä mielipiteessä. Hallinto-oikeus palautti asian uudelleen käsittelyyn.

Väitetään syntyvän poliittisia virkoja. Se on vaikeaa, sillä jokaiseen tehtävään on lakisääteiset minimikelpoisuusehdot. Pitää myös uskaltaa pohtia estääkö mikään yksinvaltaista viranhaltijaa valitsemasta omaa puoluetoveriaan, frisbee golf-kaveriaan tai kummin kaiman veljentyttöä pätevämmän ohi? Nykyinen systeemi on etenkin hakijoiden oikeusturvan kannalta hyvä ratkaisu. Valitsijoina ovat kaikki lautakunnan jäsenet ja viranhaltijat yhdessä. Tämä on sitä kaivattua yhteistyötä.

On epäilty päättäjien kykyä ymmärtää työhaastattelujen protokollia ja lakeja. Tätä en käsitä, sillä samat lait pätevät kuin yksityiselläkin puolella. Jokaisen työnhakijan ja -antajan velvollisuuksiin kuuluu osata nämä perusasiat. Ne kuuluu tietää, samoin kuin esimerkiksi liikennesäännöt.

Olen ollut viranhaltijoiden kanssa haastattelemassa työnhakijoita ja saanut näin arvokasta tietoa mm. töiden sisällöistä ja työmarkkinoiden tilanteesta. Sote-puolelta julkisen sektorin osalta voin sanoa, että Suomessa on huutava pula tekijöistä. Rekrytoinnissa ovat isossa roolissa mm. työn joustavuus ja työn ulkopuoliset asiat, kuten sijainti, sillä kunnat eivät voi oikein kilpailla palkoillakaan. Hakijamäärät eivät näytä toistaiseksi muuttuneen, eikä näin pienellä otannalla voi päätelmiä tehdä. Valintaprosessi on käytännössä sama kuin ennekin. Ennen virkanimitykset tulivat tiedoksi, nyt ne käsitellään omina pykälinä. Viranhaltijat siis esittävät kuka ja miksi valitaan. Kokouksessa keskustellaan ja päätetään valinta yhdessä. Työmäärä on käytännössä sama.

Ymmärrän näin vaalien alla, että tämä on ehdokkaille helppo asia osallistua julkiseen keskusteluun, sillä keskiverron kuntalaisen arjessa ei hallintosäännön vaikutusta huomaa. Tämä on normaalia vaalityötä, eli niiden joiden asioita halutaan ajaa, ääniä kalastellaan. Myötämieliset mielipiteet voivat myös pehmentää viranhaltijoiden suhtautumista ehdokkaaseen.

Pieksämäen lehti ei näitä virkavalintojen toisia puolia ole halunnut tuoda esiin. Tämä on mysteeri journalismin puolueettomuutta mietittäessä. Ihmettelen myös ehdokkaiden intoa kertoa mistä ei haluta olla päättämässä. On se toki vaihtelua tavallisiin vaalilupauksiin. Mielelläni kuulisin kuitenkin ehdokkailta senkin, että mistä halutaan olla päättämässä. Se kai se tavoite kuitenkin on?

Aion ajaa anonyymin rekrytoinnin käyttöönottoa. Se parantaisi joka osapuolen oikeusturvaa entisestään. Jatkan myös heikoimmassa asemassa olevien ihmisten ja kylien palveluiden puolustamista, sillä Pieksämäki kuuluu meille kaikille!

hallintosäätäjä demokratian puolesta (vas.)

Kommentoi